معامله کری به سبک کروکودیل ها

یکی از  اشتباهات رایح افراد تازه‌کار در معامله گری ، تمرکز بیش از اندازه بر پیدا کردن معاملات برنده بعدی به جای تبدیل شدن به یک معامله گر خوب است. در قسمت استوایی استرالیا، کروکودیل قاتلی ترسناک و باهوش است که چندین روز یا هفته صبورانه منتظر می‌ماند تا شکاری بی‌خبر از همه جا به لبه آب بیاید و تبدیل به غذای بعدی او شود. کروکودیل‌ها از بسیاری از جهات موفق‌ترین حیواناتی هستند که تا به حال وجود داشته‌اند. آن‌ها حدود ۲ میلیون سال است که مشغول زندگی‌اند و حتی از دایناسورها نیز بیشتر زندگی کرده‌اند. کروکودیل ها قاتلانی فرصت طلب‌اند. مشهور است که آن‌ها ابتدا رفتار شکار خود را به دقت بررسی می‌کنند و تا سرحد مرگ منتظر می‌مانند و وقتی که زمان مناسب فرا رسید با دقت و اعتماد به نفس شکار خود را صید می‌کنند. در واقع برای مردم امری عادی است که با این حیوانات برای روزها و شاید هفته‌ها، بدون هیچ نشانه‌ای از حمله شنا کنند تا اینکه روزی یک نفر برای شنا، ماهی گیری یا حتی قدم زدن می‌رود و دیگر باز نمی‌گردد. اینکه ببینیم یک معامله‌گر تازه‌کار، تمام وقت مشغول تحلیل از جنبه تکنیکال یا بنیادی باشد تا در ادامه آن موقعیت‌های معاملاتی خوب و سودآور را شناسایی کند، چیز غیرعادی نیست.

برخی حتی بطور مستقیم ایده‌ها و سیستم‌های معاملاتی دیگران را بدون توجه به منطق موجود در پشت آن‌ها کپی می‌کنند. آنها به شدت نسبت به از دست دادن یک فرصت خوب هراسان هستند که به جای اختصاص دادن زمان خود به شناخت نقاط قوت و ضعف و کار کردن بر روی مهارت‌های خود، زمان را به شناسایی فرصت‌های معاملاتی بازار اختصاص می‌دهند. در واقع چیزی که آن‌ها از آن غافل می‌شوند این است که این عادت‌های معاملاتی برنده است که منجر به برنده شدن در معاملات می‌شود، نه فرصت‌های معاملاتی برنده.

منظور من این نیست که جستجو برای یافتن فرصت‌های معاملاتی یا حتی کپی کردن آن‌ها از روی دست دیگری سودآور و کمک‌کننده نیست؛ بلکه منظور من این است که فعالیت‌های متمرکز بر اصلاح، خود از قبیل معاملات هوشمندانه یا تمرین آگاهانه، شما را تبدیل به یک معامله‌گر همواره سودآور می‌کند و این درحالی است که تنها شکار کردن فرصت‌های معاملاتی چنین امکانی را برای شما فراهم نمی‌آورد.

یک مشت‌زن موفق هرگز مسیر حرفه‌ای خود را با ورود به تعداد زیادی مسابقه با امید تبدیل شدن به یک قهرمان از طریق تجربه مستمر آغاز نکرده و نمی‌کند. بلکه ابتدا ساعات متمادی را در سالن ورزش به شرطی‌سازی بدن خود پرداخته، ترکیب مختلف و تکنیک‌های مختلف را تمرین می‌کند و از این طریق ضعف‌های خودش را پیش از ورود به رینگ مسابقه اصلاح می‌کند. سپس در حالی که مجهز به اصول اولیه مشت زنی است و عادت یادگیری از اشتباهات را در خود پرورش داده است، آنقدر تغییرات و اصلاحات کوچک در خود ایجاد می‌کند تا بالاخره در رده وزنی خود تبدیل به قهرمان شکست‌ناپذیر شود.

در معامله گری ، بهترین مثالی که می‌توان استفاده کرد رفتار کروکدیل در هنگام شکار است. کروکدیل قاتل باهوشی است که چندین روز یا هفته صبر می‌کند و با دقت شکار را صید می‌کند. یک سرمایه‌گذار باید روشی مانند کروکدیل را انتخاب کند: صبور، منظم، انعطاف‌پذیر و خوش تکنیک، سرعت یادگیری بالا و اجتناب از حرکات ریسکی. هدف اصلی نیز این است که کنار بایستید و یکباره به سمت هدف خود حمله کنید!!!. ضرب‌المثل معروفی در این باره وجود دارد: گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

برای یک سرمایه‌گذاری خوب باید صبر کرد و با اعتماد به نفس عمل کرد. نباید زمان و انرژی را هدر داد.

صبور بودن شانس موفقیت را بالا می‌برد. نمی توان بازار را کنترل کرد؛ اما می‌توان پول خود را ذخیره کرد.

کروکدیل ها از شرایط خطر دوری می‌کنند و سریع یاد می‌گیرند.سرمایه‌گذار باید از اشتباهات خود درس بگیرد.(زیاد سرمایه‌گذاری نکردن و زیاد ریسک نکردن در هر معامله) کروکدیل ها وقت و انرژی را برای شکار بعدی ذخیره می‌کنند. سرمایه‌گذار نیز باید زیاد در معامله‌ها دخالت نکند تا باعث پول درآوردن شود.

صبوری یک نوع مهارت است که تبدیل به یک عادت برای کروکدیل شده است. سرمایه‌گذار نیز باید پول را در حساب خود ذخیره نماید تا در زمان مناسب اقدام به یک سرمایه‌گذاری خوب کند.

روش گیر انداختن کروکدیل باید در هر دفعه متفاوت باشد؛ زیرا گرفتن آن‌ها با یک روش بسیار دشوار است و همچنین توانایی بالایی در سازگاری با محیط دارد. سرمایه‌گذار نیز باید به شرایط متغیر بازار عادت کند.

این شیوه راهکارهای سازگاری با هر سیستمی را نشان می‌دهد که به راحتی بتوان سرمایه‌گذاری کرد.

معامله گری به سبک کروکدیل باید یک عادت شود. راز بقای کروکدیل صبر کردن است و سرمایه‌گذار نیز این را باید بیاموزد تا در بازار بورس دوام بیاورد، صبوری و کمین کردن و در انتها حمله‌ای رعدآسا برای یک شکار بزرگ.

اهمیت صبر در معاملات:

سرمایه‌گذاران و معامله گران اهمیت صبر را درک می‌کنند؛ اما این یکی از سخت‌ترین مهارت‌ها از منظر یادگیری برای یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر است. دنیس گارتمن، معامله گر موفق و ناشر نشریه Gartman در خصوص ارزش صبر در معاملات، اینگونه نوشته است:

وجود صبر در طول عمر معامله بسیار ضروری است؛ از زمان ورود به معامله، نگهداری و خروج.

انتظار برای نقطه ورود:

تکالیف خود را انجام داده‌اید و نقطه ورود برای یک سهم مطلوب را شناسایی کرده‌اید. در حال حاضر باید صبر کنید تا به نقطه مطلوب قیمت، جهت ورود به معامله برسید؛ اما به جای کاهش قیمت، شاهد افزایش آن هستید. این موضوع شما را وحشت‌زده می‌کند و سعی می‌کنید در یک نقطه بالاتر از نقطه بهینه قیمتی وارد معامله شوید تا تجارت را از دست ندهید. با انجام این کار، برخی از سود بالقوه خود را از دست می‌دهید؛ اما مهم‌تر از همه، شما در حقیقت قوانین تحلیلی و معامله گری را در زمان ورود به معامله نقض می‌کنید.

اهمیت کنترل احساسات در معامله گری:

اگر اجازه دهید احساسات برای شما تصمیم‌گیری کنند، متوجه خواهید شد که بازده معاملات شما بسیار مایوس‌کننده خواهد بود. در حقیقت، سرمایه‌گذارانی که نظم و ترتیبی در معاملات خود ندارند، به سمت از دست دادن سود خواهند رفت. به دنبال مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعیین شده در معاملات خود در بازارهای مالی باشید، احساسات را از تصمیم‌های سرمایه‌گذاری خود دور نگه دارید. مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه در بازارهای مالی، فرصت‌های معاملاتی زیادی وجود دارد، حتی در یک بازار سخت؛ بنابراین مشکلی در جستجوی فرصت‌های معاملاتی وجود ندارد، اما اطمینان حاصل کنید که این فرصت‌ها مطابق قوانین معاملاتی شما هستند. مهم است که شما با در نظر گرفتن نقاط ورودی خوب و اطمینان از تعیین نقطه خروج با بازده مطلوب و تعیین حد ضرر، معاملات خود را انجام دهید. اگر روند قیمت سهام مطابق میل شما نبود و یا نتوانست معیارهای شما را برآورده کند، ایرادی ندارد؛ صبور باشید. احتمالاً ماهی دیگری (فرصت معاملاتی) در یک گوشه منتظر شما است. مطمئن باشید، این یک ویژگی مشترک در میان بسیاری از معامله گران است. شخصیت صبورانه با تنظیم یک معامله خوب، امری دشوار است و نیاز به اعتماد به نتایج تحلیل شخصی دار. در حالی که هیچ کس مصون از خطا نیست، اما بهترین معامله گران به مجموعه قوانین نظم و ترتیب خود برای رسیدن به موفقیت، اعتماد دارند. در صورتیکه وارد ضرر شوند، از تمام اطلاعات برای تصمیم‌گیری درست و ارزیابی مجدد بهره می‌گیرند. اگر تحلیل آن‌ها نیاز به بروزرسانی داشته باشد، این کار را انجام می‌دهند. مهم است بر احساسات غلبه کنید تا معاملات شما وارد زیان نشوند.

روانشناسی معامله گری:

توانایی روان‌شناختی، بی‌تردید مهم‌ترین عاملی است که برای تبدیل‌شدن به یک شکارچی خوب و موفق باید آن را پرورش دهید. روانشناسی یعنی مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتاری در شرایط مختلف.

این فرآیندها در بافت معاملات و بازار، عواملی از قبیل افکار، احساسات، انگیزه‌ها، ترس، طمع، غرور، خود بزرگ ‌بینی و امیدواری را در بر می‌گیرند. اگر قادر نباشید که بر احساسات درونی خود کنترل داشته باشید، هرگز نمی‌توانید آموخته‌ها و تجربیات خود در بازار را بکار ببرید. افراد زیادی هستند که علی رغم کسب دانایی کافی و مناسب معامله گری در بازار سرمایه، نمی‌توانند آموخته‌های خود را در بازار واقعی بکار گیرند. مشکل این دسته از افراد عدم کنترل درونی است، درحالی‌که این مهم نقش بسزایی در بهبود کارایی معاملاتی افراد ایفاء می‌کند. بدون شک عواطف و احساسات در این کسب‌وکار می‌تواند یکی از تفاوت‌های کلیدی بین معامله گران موفق و دیگر معامله گران باشد.

اهمیت مدیریت سرمایه:

عدم توجه به قوانین مدیریت سرمایه، مشکل بسیاری از معامله گران است و همواره باید به این نکته توجه کرد که به ‌اندازه توان، ریسک کرد. مدیریت ریسک برای تبدیل‌شدن فرد به یک شکارچی خوب در طول عمر کاری وی بسیار حائز اهمیت است. در مدیریت سرمایه علاوه بر میزان مناسب حجم معاملات و به کارگیری حد زیان، توجه به این سه نکته اساسی ضروری است:

  • کاهش ریسک
  • از بین بردن ریسک
  • حفظ سود کسب‌شده

برای مثال، افرادی هستند که در یک معامله خاص وارد سود بسیار بالایی شده‌اند؛ اما در نهایت علی رغم قرار داشتن در یک سود بالا، معامله خود را با تحمل زیان بسته‌اند. در واقع به دلیل عدم رعایت یکی از مولفه‌های مدیریت سرمایه؛ یعنی حفظ سود کسب‌شده با چنین زیانی مواجه شده‌اند که در علم روانشناسی به آن «اجتناب از زیان» گفته می‌شود.

اهمیت جدی گرفتن کسب ‌و ‌کار معامله گری:

چنانچه به معامله گری به ‌عنوان یک تفریح نگاه کنید، درآمد آن هم مثل تفریح خواهد بود. حرفه معامله گری چه پاره‌وقت و چه تمام وقت، یک کسب‌وکار جدی است و بایستی با جدیت آن را دنبال کرد. معامله گران موفق، همواره معامله گری را یک شغل و کسب‌وکار می‌دانند، استراتژی‌های مشخصی برای مدیریت زمان و سرمایه دارند و در عین ‌حال اراده قوی برای کنترل رفتار خود دارند. این یک واقعیت است که معامله‌گر می‌تواند بدون داشتن رئیس و همکار، هر طور که دوست دارد، زمان کاری خود را تعریف کند؛ اما بایستی ساعات کاری منظم و از قبل تعریف ‌شده‌ای داشته باشد. زمانی که کار کردن با تفریح تفاوتی نداشته باشد، اخراج شدن از حرفه معامله گری هم قابل‌درک نخواهد بود. کسب مهارت، تجربه و ثبات از پیش نیازهای اساسی برای معامله‌گر تمام وقت است. کروکدیل اثبات طبیعی این نکته است که کم‌تر بهتر است و دستورالعمل موفقیت، صبر کردن برای بدست آوردن فرصت مناسب است.این دستورالعمل به کروکدیل ها کمک کرده تا میلیون ‌ها سال در زمین زندگی کنند و اگر به درستی از آن استفاده کنید، به شما نیز کمک خواهد کرد تا در بورس دوام بیاورید. یادتان باشد انتخاب یک سهم خوب با اطمینان بالاتر از رشد آتی آن سهم، بهتر است از انتخاب چند سهم که اطمینان کم‌تر از رشد آن‌ها داریم. امیدواریم که با خواندن این مقاله توانسته باشید در انتخاب هوشمندانه سهم خود خوب عمل کنید و بتوانید بقای خود را در این بازاری که به کسی باج نمی‌دهد، حفظ کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *